+

Porady

Promocje w sklepie zoologicznym – jak je skutecznie przeprowadzić?



Tworzysz liczne oferty specjalne, chcąc przyciągnąć klientów, ale nie zawsze wszystko działa tak, jak zaplanowałeś? Dowiedz się, co możesz zrobić, żeby promocje skutecznie zachęcały do zakupu.

Pierwszym krokiem do udanych promocji jest zastanowienie się, kim dokładnie są Twoi klienci. Teoretycznie odpowiedź jest oczywista – wszyscy, których interesuje karma dla psa lub karma dla kota. Niestety, często takie założenie jest błędne i zbyt ogólne, bo nie uwzględnia precyzyjnych potrzeb klientów, ich zasobów finansowych i rzeczy, które mają dla nich największe znaczenie.

Promocje w segmencie budżetowym

Przeglądając ofertę produktów, którą przedstawia nam producent karmy dla psów zastanówmy się, czy to jedna z tańszych opcji, czy może produkt jest przeznaczony dla zwierząt na specjalnej diecie, a może to droga karma, która ma naprawdę dobry skład? Ustalenie, które konkretnie produkty, a zatem i którzy konkretnie klienci nas interesują, jest bardzo dobrym pierwszym krokiem.

Na podstawie uzyskanych informacji możemy ustalić, czy skupić się na oszczędności i gratisowych produktach – to sprawdzi się przy tańszych artykułach dla mniej wymagających klientów. Pośrednim rozwiązaniem będą bezpłatne prezenty w zamian za starannie zbierane punkty lojalnościowe. Przy takim rozwiązaniu klient poczuje, że „zapracował” sobie na prezent, który otrzyma, a ten nie tylko bardziej cieszy, ale sprzyja także budowaniu lojalności.

Dobrą metodą dotarcia do klienta jest też utworzenie newslettera, który w formie e-maila przypomni właścicielom zwierząt o nadchodzących promocjach i naszym sklepie. W nawale codziennych zadań łatwo zapomnieć o wielu sprawach, w tym uzupełnieniu zapasów karmy, a newsletter może sprawić, że klient uzupełni je właśnie u nas.

Akcje specjalne w segmencie premium

Osoby, które kupują droższe karmy, są najczęściej przyciągane przez zniżki za zakup większej ilości i związane z tym oszczędności. Przy najdroższych karmach dobrym pomysłem są też limitowane serie czy limitowane produkty albo dodanie zupełnie innego typu artykułu jako gratisu. Dobrym przykładem mogą tu być bezpłatne porady eksperta dla korzystających z promocji, czy podręcznik o właściwej diecie dla zwierząt dodany do zamówienia. W ten sposób klient premium będzie nie tylko zadowolony, ale zostanie z nami na dłużej i dokona kolejnych zakupów w przyszłości.

Kiedy już wiemy dla kogo przygotowujemy promocję, warto zadbać także o to, żeby nasi klienci o niej wiedzieli. Wiele ofert jest ogłaszanych nagle, bez wcześniejszych zapowiedzi i jakichkolwiek prób dotarcia do kupujących, co powoduje, że niewiele osób z nich korzysta. Duże promocje warto zaplanować na dwa lub nawet cztery tygodnie wcześniej, dobrze jest te zapowiedzi połączyć z jakąś bezpłatną atrakcją, czyli na przykład poradami weterynarza.

O nadchodzącej ofercie powinniśmy poinformować na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, a także w samym sklepie – przyda się duży i wyraźny plakat albo napis umieszczony w oknie witryny. Informację warto umieścić w kilku miejscach – przy wyjściu, czy też przy kasie. W ten sposób można zgromadzić grono osób, które w naszej promocji zechcą uczestniczyć.

Przy tworzeniu promocji warto jest łączyć ze sobą różne kategorie produktów. Dzięki temu nasza oferta będzie atrakcyjna dla znacznie większej ilości osób. Na przykład wspomniane wcześniej książki, czy zabawki, miski, gadżety, jako dodatek do karmy, … Jest wiele różnych opcji, a o tym, które są naprawdę skuteczne, możemy przekonać się tylko metodą prób i błędów.

Każdy z tych kroków jest bardzo istotny, ale nie wolno zapominać też o słuchaniu naszych klientów. Nie bójmy się pytać o to, czego szukają i potrzebują – z chęcią sami nam powiedzą. Nie zapominajmy o zapisywaniu wniosków, wyników i dalszych planów. Dobrze przygotowaną promocję możemy wykorzystać jeszcze wiele razy.